Onze school

In VTI Tielt geloven we erin dat goed onderwijs kansen geeft om samen te groeien. We doen dat door ‘denken en doen’ te verbinden, door jullie goesting te geven om te blijven leren. Want technologie staat niet stil.
In onze school voor wetenschap en techniek hebben we onze eigen aanpak. Dat is noodzakelijk, want de maatschappij wordt alsmaar complexer en er komt steeds nieuwe kennis bij. De samenleving heeft dringend nood aan vernieuwers, aan kritische denkers en aan flexibele jongeren die initiatief willen tonen.

Denken en doen verbinden? Hoezo?
Op onze school krijg je een uitgekiende combinatie van theoretische en technologische kennis en levensechte technologische opdrachten. In de technische en praktische vakken richten we ons op ‘leren door te doen’. Daarnaast zetten we ook sterk in op theoretische kennis die van belang is om kennis te verankeren en toe te passen in wisselende contexten. Door deze twee manieren van leren met elkaar te verbinden willen we inzetten op ‘diep leren’.
In de STEM-vakken zullen de grenzen tussen de verschillende vakgebieden geleidelijk aan vervagen. Je zal ontdekken dat de link tussen wetenschappen (science), technologie (technology), ontwerpen (engineering) en wiskunde (mathematics) heel sterk is. Daarbij zal je soms vertrekken vanuit de praktijk om zo te komen tot de theorie, soms omgekeerd.

Goesting om te leren?
In onze school zetten we in op ‘goesting om te leren’. Van bij de start hebben we aandacht voor het leren plannen en organiseren en het ‘leren leren’. Daar spelen je klassenleraar en je vakleerkrachten een belangrijke rol in. Ze geven je goed les, bieden je voldoende oefenkansen en helpen je graag waar nodig.
Jij krijgt zelf de allerbelangrijkste rol! Leren is iets wat je zelf doet. Als het wat minder gaat, staan we uiteraard klaar om samen met jou en je ouders de juiste oplossing te zoeken.
Wij hebben alvast goesting om samen met jou aan de slag te gaan.

Verder na VTI Tielt?
Na zes jaar VTI ligt de wereld voor je open! Jongens en meisjes met eerder praktische talenten kunnen onmiddellijk aan de slag op de arbeidsmarkt. Of ze kiezen voor een graduaatsopleiding, waar ze via werkplekleren een jobgerichte opleiding volgen in het hoger onderwijs.
Jongens en meisjes die eerder houden van abstract denken en die via ontwerpen problemen willen oplossen, hebben tal van mogelijkheden in het hoger onderwijs. Afhankelijk van je vooropleiding ben je uitstekend voorbereid om een professionele of academische bachelor (master) te starten in een wetenschappelijk en/ of technologisch studiedomein.Hier krijg je goesting om te leren.